• Träning
  • Hälsa
261°

Basta dig friskare - vi har hela listan

Forskare har hittat samband mellan värme och välmående. Bastubad gör oss helt enkelt friskare – både fysiskt och psykiskt!

13 hälsofördelar med bastubad:

1Bra mot depressioner: Om vi är nedstämda eller deprimerade kan det bero på att vi lider av serotoninbrist, en signalsubstans som reglerar våra sinnesstämningar. Nu har forskningen kommit fram till att regelbundet bastande har positiva effekter på serotoninhalten i blodet.

 

2Kolesterolvärdet sjunker. Ett för högt kolesterolvärde kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, kärlkramp och stroke. Men nu har ett polskt forskarteam, vid Krakows Universitet upptäckt att regelbundet bastande bidrar till att sänka kolesterolvärdet.


3Åldersrelaterade sjukdomar minskar. Forskningen visar en tydlig koppling mellan regelbundna bastubad och minskad risk för åldersrelaterade sjukdomar som t ex Alzheimers och Parkinsons.
Dr. Rhonda Patrick som driver sajten foundmyfitness.com rekommenderar regelbundna bastubad som varar minst 20 minuter åt gången. Se Youtubeinslaget: How Sauna Use May Boost Longevity

 

4Stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Självklart har även bastulandet Finland gjort sina egna studier. Och alla kommer fram till att bastubad kan förlänga livet.
En studie, vid Östra Finlands Universitet i Kuopio omfattade 2 300 män i medelåldern och pågick under 20 års tid.

När studien avslutades hade 929 män hunnit avlida, många av hjärt-och kärlsjukdomar. Studien visade att dödligheten var hela 40 procent lägre bland männen som bastade fyra till sju gånger i veckan jämfört med de män som gjorde det bara en gång i veckan.

Regelbundet bastande bidrar till att sänka kolesterolvärdet

5Effektiv detox. Bastubad avgiftar kroppen. När vi svettas rensas gifterna bort. Det är den intensiva värmen som sätter igång processen. Det är därför vi känner oss så pigga efter att ha bastat. 


6Stärker immunförsvaret. När du bastar regelbundet ökar produktionen av vita blodkroppar. Det innebär att du blir mindre sjuk.


7Ökar uthålligheten. Regelbundet bastande ökar kroppens värmetolerans. Det gör att man känner sig mindre trött, behåller sin energinivå längre och klarar träning som bygger på uthållighet bättre.

8Ökar blodflödet. Bastande ökar blodflödet i kroppen därför är det perfekt att basta exempelvis efter ett träningspass. Muskler och leder återhämtar sig snabbare och slaggprodukter som samlats under träningen svettas bort i värmen. 

9Ger friskare och finare hud. I värmen öppnas porerna, vi svettas och blir av med många döda hudceller. Därför är det perfekt att göra en ansiktspeeling och kroppsskrubb i samband med bastubadet. (länka till texten om hemmaspa samt till packad i bastun).

 


Bastubad minskar stressen och ökar produktionen av endorfiner, kroppens egna lyckopiller.
Hjälper till vid viktnedgång

10Hjälper till vid viktnedgång: Det är ingen nackdel att basta regelbundet när man försöker gå ner i vikt. Forskning visar att om du bastar i 20 minuter i 70-80 grader kan du bränna upp till 500 kalorier. Anledningen är att kroppens ämnesomsättning ökar på samma sätt som den gör vid fysisk träning.

11Lindrar nack- och muskelvärk. Värmen i bastun mjukar upp stela muskler, lindrar ledvärk och nackbesvär.

12Minskar stress. Bastubad minskar stress och ökar produktionen av endorfiner, kroppens egna lyckopiller.

13Lindrar andningssvårigheter. Bastuånga kan lindra bihåleinflammationer, bronkit och andningssvårigheter. Är du täppt testa aromabastu med eterisk eucalyptusolja, myntaolja eller tallbarrsolja.

 

Källor: Colorado Arts & Sciences Magazine, International Journal of Occupational, Medicine and Environmental Health. foundmyfitness.com, JAMA Internal Medicine.

Hett eller inte?


Höj värmen om du gillar innehållet!

261°

Diskutera : Känner du dig friskare av att basta? Dela med dig av dina tips!